Af Pernille
Har du hørt om Forbrugerrådet Tænks app ”Købeloven – kend din ret”? Den er gratis, og den kan hjælpe dig med at forstå dine forbrugerrettigheder.
Du har lige købt et nyt ur, men har fortrudt dit køb. Din kæreste har købt en radio over nettet, men den viste sig at være defekt, da han modtog den med posten. Din far har
sendt din fødselsdagsgave med posten for at sikre sig, at du fik den i tide, men posten har mistet den.
Kender du dine rettigheder, som forbruger hvis uheldet er ude?
Alt for ofte står man i en situation, hvor det er godt lige at kende købeloven, men en ny undersøgelse fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (2014) viser, at ca. halvtreds procent af alle danskere i alderen 15-24 år har manglende kendskab til købeloven og de basale rettigheder, man har som forbruger.
Alt for få unge kender deres rettigheder, når det kommer til fortrydelsesret, reklamationsret og rettigheder ved forkert-fremsendte varer. Dette vil Forbrugerrådet Tænk gerne lave om på, og deres app fra 2013 kan afhjælpe problemet.
Hvordan bruger jeg app’en?
”Købeloven – Kend din ret” er en gratis app, som både kan hentes på App-Store og på Google Play. Med denne app på din mobil har du vitterligt købeloven med dig rundt i lommen, og det kan alt for ofte være nødvendigt at dobbelttjekke ens rettigheder i forbindelse med køb af diverse varer.
App’en er super let og brugervenlig, og der er oven i købet mulighed for telefonisk vejledning. Straks du åbner app’en, vil du blive mødt af et indeks, hvori du bliver tilbud seks forskellige muligheder:
- Bytte og returret: Under app'ens første punkt kan du læse om dine rettigheder, hvis du vil bytte din vare, have pengene retur eller har oplevet et problem med produktet. Husk altid at gemme din bon, således at du kan bevise dit køb!
- Reklamation og garanti: Produktet er gået i stykker inden for de første seks måneder af købet, eller måske lige en dag efter dette. Her kan du læse om, hvem du skal reklamere til, og hvad du kan gøre, hvis du skulle have mistet kvitteringen på produktet.
- Gavekort og tilgodebeviser: Hvis du ikke kender dine rettigheder i forhold til gyldighedsperioder på gavekort, så kan du læse om dem her. Her kan du også læse, hvorfor du typisk ikke kan få pengene udbetalt, og hvad du gør i tilfælde af konkurs.
- Nethandel: Fortrydelse af køb, en defekt vare eller er pakken aldrig nået frem? Det er altid forhandleren, du skal reklamere hos, og ved reklamation er det også altid denne, der skal betale. Læs også om dine internationale forbrugerrettigheder.
- Lagersalg: Dette punkt hører egentlig til under Reklamation og Garanti, for du har nemlig samme rettigheder ved handle på et lager som i en fysisk butik. Dette betyder også to års reklamation på varen.
- Har du brug for mere hjælp?
Det sidste punkt giver dig mulighed for at stille yderligere spørgsmål, såfremt du ikke har fået alt besvaret. Forbrugerrådet Tænk tilbyder nemlig gratis, telefonisk rådgivning i hverdagene mellem kl. 09:00-12:00.