Flytte hjemmefra
Kundekort giver fordele – men ikke til dig

”Er du medlem?” 

Sådan spørger ekspedienten (mere eller mindre entusiastisk) i mange butikker, når du står ved kassen og skal til at betale. Og du er garanteret medlem. For som forbruger har vi det med at blive medlem i alt fra supermarkeder til tøjforretninger, vi kun besøger én gang om året. For selvfølgelig skal vi da blive medlem og få de eksklusive rabatter – det er jo en win-win situation! Men er det nu også det? 

Ganske vist bliver vores pengepung da også tungere og tungere; men årsagen til, at pungen vejer mere end alle vægtene nede i Fitnesscenteret tilsammen, er snarere på grund af de hundredevis af plastikkort, vi slæber rundt på – end det er på grund af alle de penge, vi sparer.

I virkeligheden viser en ny undersøgelse foretaget af CBS, at fordelene ved kundekortet er meget begrænsede, sammenlignet med hvad virksomheden får ud af medlemskabet. 

Det er ikke altid godt at tage imod alle butikkernes tilbud

Hvis der ellers er noget, vi danskere elsker, så er det at spare penge – hele 75% af danskerne er faktisk meldt ind i en kundeklub. Virksomhederne forsøger at overbevise os om, at vi kan opnå masser af gode rabatter og bonusser, og vi begynder at håbe at med et lille farverigt plastikkort til, bliver det meget lettere at spare op til rejsen sydpå. Men i mange tilfælde får vi desværre ikke valuta for den værdi, vi som kunder giver virksomhederne.

Mere til virksomheden, mindre til dig

 Der er tit stor forskel mellem forventningerne til medlemskabet hos kunden og de reelle fordele. Ofte giver klubkortene minimale besparelser i realiteten – hvis nogen overhovedet. Nogle forretninger, såsom Magasin, tilbyder slet ikke rabatter, men i stedet invitationer til særlige arrangementer. Så hvis du gerne vil bruge din fritid i Magasin til disse særlige arrangementer er kundekortet din billet ind – men håbede du på rabatter til Day Birger et Mikkelsen tasker eller billige gaver til julen i år, bliver du slemt skuffet.

Du sparer mere ved at spare dig det kundekort

Udover at kundekortene ikke altid giver de store rabatter, man regner med, kan de faktisk også gøre det dyrere at være forbruger. Ved tanken om alle rabatterne, bonuspointene og hvad butikkerne ellers kan finde på at lokke med, bliver man ikke alene for doven til at tjekke priser i flere forskellige butikker, men måske også bare for at gå glip af fordelene. Derfor kommer man nemt til at lægge alle sine æg i én kurv og handle det samme sted hver gang. Man skulle jo nødigt gå glip af de åh-så-dyrebare point. 

I realiteten betyder dette dog, at man kan komme til at betale overpris for varer, man kunne have fået langt billigere i butikken lige ved siden af.

Dyr pris at betale for de billige priser

Sidst, men ikke mindst, kan kundeklubber også ende med at blive spamfælder.

Når man tilmelder sig en kundeklub, er det sidste, man har lyst til, at læse en lang ”Terms and conditions”-smøre. Mange tilmelder sig derfor, uden at læse betingelserne ordentligt igennem – og det betyder, at de (uden at lægge mærke til det), giver tilladelse til at tredjepartsvirksomheder kan få adgang til deres oplysninger, såsom mail, adresse og telefonnumre. Derfor er kundekort ofte en garanteret måde at drukne i reklamepost og få en masse dejlige samtaler med telefonsælgere. I længden bliver det, trods medlemskabet er gratis, en dyr pris at betale. 

Så selvom kundekortene kan give fordele, er det altså primært virksomhederne, der nyder godt af dit medlemskab. Så forhør dig om de faktiske fordele, inden du skriver dig op til alle kundeklubberne, og hvis du skal tilmelde dig, så husk, afhængig af dit forhold til telefonsælgere og privatlivets fred, at tage en læsebrille med, så du liiige kan læse det med småt.  

Læs også: Indkøb med hjernen eller hjertet

 

Få mere end 100 e-bøger
Få mere end 100 e-bøger
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få mere end 100 e-bøger til dit studie og din karriere.