Af Administrator
Selviscenesættelse og selvfremstilling har i de seneste år udviklet sig til en hyppigere og hyppigere tendens, i vores globaliseret samfund, som især afspejles i gennem generation Y’s flittige brug af de sociale medier.
Facebook er et fænomen som stort set alle unge i dag kan nikke genkendelse til og dagligt benytter i deres færden på de sociale medier, hvad enten de bruger deres Mac book pro eller deres nyeste Iphone 5s. Facebook har i de seneste ti år udviklet sig til et næsten uundværligt medie for unge i vores højteknologiske og globaliseret samfund, men hvorfor er vi egentlig så draget af dette fænomen?
Hvad blev der af brevskriveri, pennevenner og den gode gamle fastnet telefon, som for femogtyve år siden var den eneste kommunikationsmulighed på tværs af geografiske grænser?
Vi kan som et ungt individ i dag have svært ved at forstå, at vores forældre skulle op på cyklen for at besøge kæresten eller vennerne, fremfor blot at sende en sms eller skrive en besked på facebook.
Facebook er efterhånden blevet en så integreret del af vores hverdag, at det for mange opfattes som en naturlig del af dagens gøremål at tjekke sin facebook profil.
Facebook rummer en række fordele, først og fremmest fordi det både er nemt og gratis at benytte samt åbner op for muligheden om at indgå i sociale fællesskaber. Der er dog tale om et mere uforpligtende møde i modsætning til et møde i det fysiske rum, ansigt til ansigt.
Idet man sjældent har tætte relationer til alle de 375 personer som står på listen.
En anden fordel, som ligeså kan være en af årsagerne til at facebook er blevet så omtalt et medie, skyldes muligheden for selviscenesættelse.
Vi selviscenesætter os selv på de sociale medier og især på facebook, på et helt andet plan, end vi til dagligt fremstiller os selv i skolen eller på arbejdspladsen.
En mulig årsag til dette kan skyldes mængden af selvkontrol samt det valg vi er i besiddelse af, når vi sidder bag skærmen. Vi er i høj grad selv herre over, hvad andre skal se og hvordan vi ønsker at fremstå i det offentlige rum.
Det er for eksempel de færreste, som poster billeder af sig selv med uglet morgenhår og mørke rander under øjnene. Nej - vi poster billeder hvor håret sidder perfekt, som var vi lige gået fra frisørsalonen, og hvor tandpastasmilet sidder lige i øjet.
I form af denne selviscenesættelse søger vi anerkendelse og higer dermed efter et perfekt ydre, som kan opnå likes og kommentar fra ens facebook bekendte. Facebook er på den måde med til at booste vores selvtillid, hvilket i høj grad er det der fascinerer os, og gør at brevskriveri, penneven – kontakter og fastnet telefonen for længst er et overstået kapitel.